Banden

Voor optimaal contact met de weg

Banden uitleg

terug

Bandenspanning, profieldiepte en slijtage

Zoals gezegd zijn banden enorm belangrijk voor de veiligheid in het verkeer. Immers zijn banden het enige contact met het wegdek die u heeft. Wellicht vindt u het fijn om daarom iets meer te weten over de banden onder uw auto en wat u er zelf aan kunt doen om de conditie van de banden zo optimaal mogelijk te houden. Een lesje autobanden…

Informatie op de band
Aan de zijkant van de band staat veel informatie. Zo staat er een merk, type en bandenmaat op. De reeks aan cijfers en letters geeft de maat weer, bijvoorbeeld: 195-65-R-15-91-T. De volgorde is: de breedte, de hoogte en de radiaal van de band (hoe de band is gemaakt). Gevolgd door de velgmaat, het draagvermogen en de snelheidsindex (maximale snelheid die met de band gereden mag worden).
Bij all season banden en winterbanden staat er ook een teken op die aangeeft welke soort band u heeft.

Bandenspanning
Vaak staat op de binnenzijde bij de deur, achter het tankklepje of op de bandenpomp de juiste spanning die nodig is voor optimaal rijcomfort. Uit elke band ontsnapt continu een beetje lucht. Daarom is het belangrijk de bandenspanning regelmatig te controleren.
Sinds november 2014 moeten alle nieuwe auto’s voorzien zijn van een TPMS-systeem (Tyre Pressure Monitoring System). Dit systeem waarschuwt wanneer één of meerdere banden 20 procent onder de vereiste bandenspanning komt.
Geen TPMS-systeem? Check zelf de bandenspanning bij een brandstofpomp of kom langs in onze werkplaats.

Profieldiepte
Elke band slijt en verliest profieldiepte. Minder profiel betekent een slechtere afvoer van water en minder grip op de weg. Vaak zetten wij op de factuur de gemeten profieldieptes van de autobanden. Zo kunt u de slijtage ook zelf bijhouden.
Nieuw heeft een gemiddelde band ongeveer een profieldiepte van 7 tot 9.5 mm. Om veilig te kunnen blijven rijden met voldoende grip adviseren wij u net reguliere banden rond de 3 mm de banden te vervangen. Bij winterbanden is dit bij de 4 mm. In de wet is vastgelegd dat de minimale profieldiepte niet minder dan 1,6 mm mag zijn.
Nieuwe banden worden geproduceerd met een TWI (Tread Wear Indicator). Dit is een ophoging van rubber in de hoofdgroeven van de band. Als deze gelijk is met het oppervlakte van de band is de band versleten.

Slijtage
Naast de standaard slijtrage van de banden met betrekking tot de profieldiepte, kan het ook voorkomen dat de band aan de zijkanten slijt, ook wel onregelmatige bandenslijtage of cuppen genoemd. Verschillende oorzaken zijn verkeerde wieluitlijning, niet de juiste bandenspanning, verkeerd gebruik van de banden of de bandkeuze.
Oplossingen zijn uitlijnen van de auto en/of balanceren van banden, bandenspanning controleren en het controleren van de bandenmaat.

We helpen u graag als u nog vragen heeft of u langs wilt komen voor een controle in de werkplaats.
Plan direct uw afspraak of neem contact met ons op

Transparant

We geven u graag uitleg

Doe het zelf

We geven u tips

Altijd welkom

We helpen u graag in de werkplaats

Transparant

We geven u graag uitleg

Doe het zelf

We geven u tips

Altijd welkom

We helpen u graag in de werkplaats