Het is heerlijk om tijdens warme dagen van je autorit te genieten in een koele auto. Maar net als met alles, gaat de airco kapot als je hem het hardst nodig hebt. Waarom gaat de airco kapot en wat kan je doen om verrassingen zo veel mogelijk te voorkomen?
Gebruik de airco het hele jaar door
Het is slim om de airco het hele jaar door (regelmatig) aan te zetten. Regelmatig gebruik houdt het systeem ‘fit’ en voorkom je schade aan het systeem. Zo zorgt onder andere de circulatie van het koelmiddel verzorgt de smering van de compressor. Wat veel mensen niet weten is dat de airco ook het hele jaar door een toegevoegde waarde heeft. Waar de airco in de zomer vooral een koelende functie heeft, houdt hij in de winter vocht uit de lucht in de auto om beslagen ruiten eerder te ontwasemen.
Waarom onderhoud aan je airco?
Zodra het koudemiddel in de airco onder niveau komt, wordt de werking van de airco minder of stopt hij er zelfs helemaal mee. Ondanks dat het aircosysteem een gesloten systeem is, kan er jaarlijks tot circa 10% van het koudemiddel verloren gaan. Daarnaast bestaat er een kans dat ergens in het systeem een lek ontstaan. Als door een lek het systeem niet meer gesloten is ontsnapt het koudemiddel uit het systeem en ook dan werkt de airco niet meer. Lekkages treden vaak op aan de condensor (door bijvoorbeeld steenslag) of aan de koppelingen.
Tijdens het onderhoud aan het airco systeem wordt het koudemiddel eerst uit het systeem gehaald, wordt het systeem gevacumeerd en wordt er een vacuümdruktest uitgevoerd om te kijken of er geen grote lekkages zijn. Daarna wordt het systeem opnieuw gevuld.
Wanneer onderhoud aan je airco?
Het advies is om niet te wachten tot de airco zijn werking verliest, maar preventief (net als met ander onderhoud) het onderhoud uit te laten voeren. Zo voorkom je dure reparaties die soms voorkomen hadden kunnen worden. Preventief airco onderhoud wordt eens in de twee a drie jaar geadviseerd.
Wij adviseren het airco onderhoud te combineren met een APK keuring en/of onderhoudsbeurt. Dan staat de auto toch al in de werkplaats waardoor we het ook tegen leuk tarief het onderhoud aan kunnen bieden. Anders dan als de airco los onderhouden of gerepareerd moet worden.
Muffe lucht uit de airco
Het aircosysteem wordt koud en vochtig en onderdelen van het systeem zitten op donkere plekken in de auto. Hierdoor droogt het niet zo makkelijk en krijgen schimmels en bacteriën de kans zich te nestelen. Het gevolg: een stinkende auto. Het vervangen van het interieurfilter en een luchtverfrisser is dit vaak zo verholpen. Soms is het noodzakelijk het systeem verder te reinigen.
Wat kan je zelf doen?
Zelf je airco bijvullen is niet toegestaan, dit moet gedaan worden door een erkend bedrijf. De airco in je airco is namelijk een gesloten systeem dat onder druk staat. Wel kan je zelf de airco (regelmatig) aanzetten om het systeem fit te houden. Voel of de lucht koeler wordt. Twijfel je aan de werking of heb je het gevoel dat de airco minder koelt dan normaal? Laat het ons altijd even weten zodat we het kunnen checken in de werkplaats.